bevorderen van motivatie en actief leren

Veel leerkrachten lopen er tegenaan dat een aantal kinderen in de groep met werkhoudingsproblemen of motivatieproblemen kampt. Het actief en zelfverantwoordelijk leren komt onvoldoende tot uiting in de houding van een deel van de kinderen. Hoe kun je dat als leerkracht ten positieve bevorderen? Dat is de grote vraag in deze scholing waar we met elkaar een antwoord op gaan vinden.

Van groot belang hierbij is structurele aandacht voor en kennis van de executieve functies. Maar liefst 11 domeinen daarbinnen zijn van invloed op het actief leren van het kind, zoals o.a. het werkgeheugen, de emotieregulatie, het kunnen plannen en doorzetten, de taakopvatting en volgehouden aandacht. In de scholing wordt aan deze 11 functies uitgebreid aandacht besteed. Wat houden ze in, hoe herken je ze en wat kun  je bieden zodat een ontwikkeling in de goede richting wordt bevorderd?

Het geven van adequate feedback door de leerkracht is hierbij van cruciaal belang. Vaak geven leerkrachten feedback op de taak of op de uitgevoerde opdracht (het product). Uit onderzoek blijkt dat deze vorm van feedback maar deels effectief is. Veel beter is het om feedback te geven op de manier waarop de leerling te werk is gegaan, wel of niet heeft doorgezet, hulp heeft gezocht, etc, oftewel: feedback o.a. op de executieve functies, het proces.

In dit traject wordt ingezoomd op het leerkrachthandelen, wordt het met in plaats van over het kind gesproken en kunnen ook interventies naar de ouders toe erin worden meegenomen. U beslist in overleg met de adviseur, hoe het traject er inhoudelijk uit gaat zien.